tisdag 7 april 2015

en bloggtext jag hittade som var helt perfa

Lyckobloggen

Jag vill bli lyckligare, vart ska jag börja??Jan 8th, 2015 04:01 e m › Sabina Renck

Skriva tacksamhetsdagbok, meditera eller få in mer flow i vardagen? Vill vi öka vår lyckonivå och må bättre, är dessa bara några av de strategier vi kan tillämpa och som har stöd ifrån forskningen. Men då kommer frågan, vart ska man börja??

Stanna upp!
För det första, stanna upp! Reflektera och känn efter. Istället för att ta på dig de tio första bästa lyckoövningar du kommer över, ställ dig själv frågorna
Hur mår jag just nu?
- Vilka områden och delar av mitt liv är viktigast för mig i nuläget?
- Hur nöjd är jag med dessa områden idag?
- Vad kan jag göra för att bli mer nöjd?

När du ställer dig dessa frågor, kan du lättare identifiera vad du behöver och vad som skulle kunna hjälpa dig att må bättre.

De strategier vi bör börja med är de som stämmer överens med våra värderingar, livsstil och behov. Är till exempel sociala relationer det som är viktigast just nu och du har ett behov av mer socialt umgänge, då kanske de mest lämpliga lyckostrategierna handlar om att vårda dina sociala relationer? Då kan du spendera mer tid med dina nära vänner, familj eller partner? Du kan kanske uttrycka din uppskattning för dem och ni kan göra roliga och meningsfulla aktiviteter tillsammans? Om du har ett starkt behov av lugn och avslappning i nuläget, kanske yoga, meditation eller läsning skulle ge dig mer?Utifrån vad du vill stärka, använd de lyckostrategier som passar dig och ditt liv bäst just nu. Det är mer effektivt att helhjärtat lägga tid och energi på en till tre strategier än att utföra fem till åtta stycken halvhjärtat.Så fundera, känn, handla och lycka till!

Lyckans verktyg – Sonja LyubomirskiA primer in positive psychology – Christopher PetersonSabina Renck, Psykologisk Coach, föreläsare och lyckoexpert



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.