torsdag 2 april 2009

mat igen

Jag har precis pratat med min moster om mat, eko, krav märkt. Det är mycket "gifter" i maten som vi får i oss. Och det låter som man har matproblem när man säger "det ska man inte äta, de bör du inte äta, det innehåller det o är inte bra för nervsystemet, kroppen" Din trötthet beror på vad du stoppar i dig, stoppar du i dig skit mår du skit, whats it!
Nu finns det en eko handel kedja som hoppas få spridas (över världen). Finns en i sthlm dessvärre. http://hermansekohandel.se

IMORGON-Kommer sandra på besök till lunchtid. Då ska vi laga paj av rismjöl o sedan leta jag redan på vegetariska biffar på nätet som lät goda. Vi får se, när det gäller mat så brukar de mesta gå riktigt bra dock bakning så är jag skakig på handen.

RECEPTET
Ingredienser
ca 3 dl linser, kokta, vita bönor, sojabönor eller kikärtor
2-3 kokta potatisar
1 liten gul lök
1 ägg
1 krm salt
½ tsk mejram eller oregano
olja
Tillagning
Görs enklast med matberedare eller mixer. Lägg då allt utom kryddor och fett i blandarskålen. Använd kniven. Kör 1/2-1 min till en jämn massa. Smaksätt med lite salt och smulad örtkrydda.
De kokta baljväxterna kan också mosas med gaffel. Riv potatisen, skala och finhacka löken. Blanda det finfördelade med ägg, salt och smulad örtkrydda.
Forma biffarna på vattensköljt skärbräde eller klicka smeten med sked i pannan. Låt fettet bli ljusbrunt innan biffarna läggs i. Stek dem gulbruna på båda sidor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.