tisdag 13 april 2010

lite bilder

FÖRSTA KAPITLET, SOUKEN I AGADIR.
detta var det första vi gjorde, eller nja vi var vid poolen och gick runt första dagen sedan var detta vår första utflykt. Med en vit taxi åkte vi med för vi är 4pers. Dom oranga små - skitbilarna tar 3max.. men vi lärde känna en taxi driver och hade honom o ringa när vi ville dra någon längre sträcka. Jag tar lite bilder åt gången.. varsegod och Titta! looki looki
"Titta gratis, titta, titta halva priset"






Välkommen till 1kap. av Marocko visiten/semestern/ferien. Tog lite många bilder så svårt att ta alla men detta är de 1-2dagen, plockat ut dom jag tycker är intressanna.

Här är taket... regn säkert men de använder av det dom har och det är jag faccinerad av för det var det jag diskutera på jobbet "lätt o använda nåt när det inte finns något användbart.." Nu förstod jag att här finns inga sådana val eller tankar, ta det du har och så med det.

MASSA SAKER

denna "bulan" fick hon av mej för 10kr typ som blinka i olika färger när man dunka den i golvet eller med handen. Den var poppis ett tag.



Tagine åt vi som lunch på Souken , fast utan bestick, Nike som då är barnet vägra kladda ner sig så hon fick en gaffel. Är hon ett barn kan man undra IBLAND?
Denna rätten är typisk marockans, det som heter tagin är själva lerfatet o locket. Du kan välja fisk/kyckling/lamm/veggie/biff tagin.. Biffen var godast enligt mig! Älska denna maten.

Textiler hade dom massa, bara börja sy.. som Mamma hade sagt ...


Kryddor är dom bra på, dock inte i maten.. salta o peppra får man göra själv
Te köpte jag med mig hem men då var vi inte här och gjorde det, utan i slutet av semestern


Elektronic - allså det finns ju ipod och sånt också i "vanliga, moderna köpcenter"


Finns massa kryddor,kakor,frestelser, nötter, mat, kläder: allt. Som typ ICA MAXI fast utomhus och hundra år bak i tiden.. hihi



påväg till Souken(marknaden)






Dom oranga taxierna var billigast och som det krylla av. 5-10kr sen förstås högre om man skulle längre men inga sverige priser direkt och absolut inga norska...


Mina katter på mitt hotell, stackarna. Så tunna, rädda och hungriga tyvärr är djuren inget värda i vissa länder. Som katt eller hund så har man tur om man bor eller kan gå till ett hotell, där finns det alltid någon turist som vill ge dom en mumsbit.

Pool området hemma på familjen timen/lundell hotellet






PER , MILLA OCH NIKE har jag spenderat min semester i marocko med. 2veckor och vi gick inte varandra på nerverna. Vi hade det gottit..
Historian fortsätter.. natti och god morgon god dag


3 kommentarer:

  1. Åh så skoj med inlägg om resan! Tjusiga bilder. Smakade du hibiskusté? Blomman du håller i alltså. :)

    SvaraRadera
  2. Vi var i Marocko 24/3--1/4 och bodde på Tislit. Bor ni också där? Tycker att jag känner igen bilderna från hotellet? Om ni bor där hälsa personalen i receptionen och en kille på restaurangen som heter Abdrazak från Marie (Nadjas mamma) med familj.

    SvaraRadera
  3. Marie: jag svarar väl här då. Ja min familj bodde på tislit men jag bodde på ett annat. Jag kommer inte ih¨åg vad dom hette i foajen men de var trevliga:)

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.