onsdag 10 november 2010

har du hört den förr?

TID
Våran kära tid, en hel dag kan handla om tid eller hur?
Kan börja med att du vaknar sent, har en tid och passa oftast till jobbet.
Även när du väl kommer på jobb så handlar det om tid, tid att få upp en person (äldreomsorgen) där det inte går fort.
Teknisk fel, då pratar vi om tid också eftersom vi har ett samhälle som är byggd på maskiner, robotar, datorer. . . .
Vad skapas av detta , när vi kännar att tiden tar överhand?
stress
Säg att du har en tenta, hemmuppg, projekt, muntlig presentation You name it. Du tänker o tänker Vart ska jag börja, tillslut har tankarna tagit över. "Problem" uppstår i tankarna och du sitter fast , prestationångesten kommer , irritationen och allt bildas till ett drama. Vilket går , Kan gå ut över andra i omgivningen.
Detta är jaget (egot) i dig. Det är de som är utanpå dig.
Det som jag skrivit innan ifrån Bengt renanders bok, tänk att du delar upp dig i två delar.
  • självet

det är den del, där du accepterar tillvaron som den är, har viljan och genomföra saker just nu. Det är den delen som du upptäcker i nuet, verkligheten. Acceptera, ha mod, självinsikt, självkänsla. Den som skapar, har du ett liv fyllt med problem och allt har låst sig, ser ingen väg eller lösning ut. Då är risken att du tappat kontakten med dig själv. Åter igen då är det jaget som motsträvar. . .

  • Jaget (ego på latin) denna delen i dig älskar drama, stress och problem. Den gillar och planera, framtiden det som ska skje , kommer hända, bara om. . .

Hur ska det gå för mig, Jag kommer inte klara det, jag är lat, jag är alltid sjuk, jag har så dålig tid...

förstår du ? det är inte så att det ska vara det ena eller det andra utan en balans mellan kropp och själ då du känner att du accepterar det som skjer just nu, i detta ögonblick, är det ett problem. Okej Vad ska lösas? är det viljan som är borta o du vet exakt vad du ska göra. Eller är det att du vill och kan lösa det, däremot så kan du inte få det genomfört.

Kanske problemet inte är så att det behövs lösas. Okej kaffemaskinen är trasig jag får vänta med kaffe tills senare. Okej jag glömde det, har jag möjlighet o fixa eller hämta det nu eller ta det imorgon? stanna upp och se problemet utifrån. Detta är ju lättare sagt än gjort.

Jag är mer medveten om händelserna Nu. Jag upptäcker när det kommer en situation som ja är stressig och kaotiskt. Jag har kommit långt om jag bara är medveten om det och ännu bättre om jag kommer ur det just då.

Det är en process mot en bättre hälsa som ger resultat innifrån och ut !!

Läser ju hans bok om igen nu, han förklarar så bra.

det jag skulle komma fram till att jag har gjort så mkt idag, varit på brandkurs på furuset, städat lägenheten, hämtat upp en sänggavel, lagat mat, haft lise på besök, sett film, drukit Te. Och ändå hade ja massa tid över. Till och kolla material att ha med i skolan till helgen, förbereda mig. Självklart suttit här och bloggat, läs o njut haha.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.